Rabu, 18 Ogos 2010

Hadis Qudsi 5

"Wahai seklain manusai, janganlah engkau menjadi orang yang mengenepikan taubat dan jangan memanjangkan angan-angan serta mengharapkan kebahagiaan akhirat tanpa beramal; jangan menjadi orang kata-katanya seperti orang munafik, jika diberikan sesuatu kepadanya, tidak pernah merasa cukup; dan jika ia memperolehi sesuatu, tidak pernah sabar".

"Ia menyuruh berbuat baik, tetapi ia sendiri tidak memperbuatnya, melarang berbuat jahat, tapi ia sendiri tidak berhenti melakukannya. Ia mengasihi orang-orang soleh, tapi ia tidak mahu bersama mereka; dia membenci orang munafik, tapi sebenarnya iad termasuk dalam kalangan mereka; ia menyatakan hal yang tidak ia lakukan, dan memperbuat hal ynag tidak disuruh, ia meminta kesetiaan, tapi ia tidak setia."

"Wahai sekalian manusia, setiap hari yang baru, bumi sentiasa menegur dengan kata-katanya:

Wahai sekalian manusia, engkau berjaln di permukaanku dan setelah engkau akan disimpan di perutku. engkau memakan segala yang diinginkan ketika berada di permukaanku, kemudian engkauakan dimakan ulat dalam perutku.

 Wahai seklain manusia, aku adalah rumah kesepian, aku adalah rumah tempat pertanyaan, aku adalah tempat persendirian, aku adalah tempat persendirian, aku adlah rumah kegelapan, aku adalah rumahkala dan ulat, maka diamilah aku dan jangnlah engkau mrnghindar daripadaku".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan