Khamis, 16 Jun 2011

Empat perkara membawa kebahagiaan manusia

Apabila membicara tetang kebahagiaan, secara umumnya pendefinisian setiap individu berbeza-beza. Tetapi hakikat kebahagian yang dicari itu sebenarnya di mana dan dalam bentuk apa. Ada yang mengatakan mereka gembira apabila mendapat harta, ada pula yang mengatakan apabila bersama-sama orang yang tersayang dan tak kurang anehnya ada juga yang merasa bahagia apabila melihat orang lain sengsara. 

Kebahagiaan lawannya penderitaan. Tidaka ada siapapun di dunia ini menginginkan penderitaan dan kesengsaraan. Tidak sedikit insan yang dalam usaha mencari kebahagiaan, tapi akhirnya derita yang ditanggung. Itulah kehidupan tidaklah seindah kata-kata pujangga yang tercoret dalam novel cinta. Realiti tetap realiti.
Jadi apakah kebahagiaan itu sebenarnya dalam Islam?
Saya cuba mendapat jawapan yang saya kira mampu merungkaikan persoalan ini. Dengan hati yang terbuka dengan minda yang sihat sama-sama kita menilai, kebahagiaan yang kita capai hari ini adalah sebenarf-benarnya kebahagiaan.

SESUNGGUHNYA, kebahagiaan adalah dambaan setiap manusia yang menghuni dunia ini. Sebab itu setiap orang sentiasa berusaha untuk mencari dan mendapatkan kebahagiaan dengan pelbagai cara. Namun tidak semua manusia mampu mencapai impiannya atau memperoleh kebahagiaan yang dicari dan yang dicita-cita itu. Lalu, di manakah terletaknya kebahagiaan itu? Apakah pada wang yang banyak, harta yang melimpah, emas yang bertimbun atau pada pangkat, bangsawan atau kerusi yang empuk?
Dalam hadis, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:
“Empat perkara yang membawa kebahagiaan kepada manusia, iaitu (memiliki)
perempuan (isteri) yang solehah, rumah yang bagus (luas), jiran yang baik, dan
kenderaan yang bagus.” (Hadis riwayat Ibnu Hibban).

Berdasarkan hadis ini, ada empat faktor atau kunci yang jika dimiliki oleh seseorang, tentu dia akan merasai nikmat bahagia. Namun tidak bererti hanya yang empat itu saja faktor yang membawa kebahagiaan. Apa yang Rasulullah nyatakan menerusi hadis itu hanyalah sekadar menunjukkan keutamaannya. Rasulullah meletakkan isteri yang baik pada urutan pertama sebagai faktor kebahagiaan seseorang. Isteri yang solehah akan memberikan ketenangan kepada suami. Rumah ibarat syurga jika memiliki isteri yang solehah. Antara sifat isteri solehah ialah hormat dan patuh kepada suami sepanjang suami mengikuti jalan kebenaran, melayan suami dengan baik dan penuh sopan, sentiasa menutup aurat, memasak dan menghidangkan makan minum untuk suami, mendidik anak-anak agar anak juga terselamat daripada godaan duniawi, bersikap mesra dalam berhubungan dengan kaum keluarga, menjaga rahsia rumah tangga, tidak keluar rumah tanpa izin suami
dan banyak lagi sifat lain. Allah melukiskan menerusi al-Quran mengenai sifat isteri yang solehah, menerusi
firman-Nya yang bermaksud:
“Maka perempuan-perempuan yang baik (solehah) itu ialah yang taat (kepada Allah
dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib
dipeliharanya) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemeliharaan Allah dan
pertolongan-Nya.”(Surah an-Nisaa’ ayat 34).
Ibnu Abbas mengemukakan dua ciri khas mengenai pengertian as-solehah (isteri yang soleh) iaitu mempunyai perilaku baik (berakhlak/sopan) terhadap suami, dan mengerjakan perbuatan kebajikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan